Az Eventrend Group az elmúlt három évben mintha egy hullámvasúton ült volna, de a már 30 éves cégcsoport most érte el történetének eddigi legmagasabb bevételét. A vállalat egyik alapító tulajdonosa, Nagy Gábor arról mesélt lapunknak, minek köszönhető, hogy az elmúlt években megjelenő súlyos, a világot és az országot sújtó nehézségek ellenére is sikeresen navigálják cégeiket.
Teszik mindezt annak ellenére, hogy több olyan ikonikus vendéglátóhelyet is üzemeltetésbe vettek ez idő alatt, amelyekbe másoknak beletörött a bicskája. A sikereik mögött egy rendkívüli csapatot lát, akikkel és akikért érdemes dolgozni.
Az idén 30 éves fennállását ünneplő Eventrend Group alapító tulajdonosa, Nagy Gábor a lapunknak adott interjúban elmondta, hogy első sikereiket még a 90-es években érték el a Gála Party Service-zel, amely cég a mai napig portfóliójuk része és sikeres vállalkozása. A ma már bevételük javát biztosító éttermi és rendezvényhelyszín vendéglátás csak működésük második évtizedében jelent és erősödött meg. A mai napig jelentős volumenű rendezvényszervezési tevékenység mellett (évi 4000 rendezvény) az elmúlt években már szállodaüzemeltetéssel is foglalkoztak. Nagy Gábor elmondása szerint ezzel alakult ki az Eventrend Group végső szolgáltatási palettája a gastro, event, hotel hármasa; amelyet jelenleg 31 projektben végeznek és alapító társával, Kőrössy Zoltánnal és vezetői csapatukkal közösen irányítanak.
A vezető ellentmondásos helyzetként jellemezte, hogy bár a szállodai üzemeltetések terén több projektből is visszaléptek tavaly ősszel a megugró rezsiköltségek okozta magas kockázati szint miatt, mégis az elmúlt hónapokban érték el a cég történetének legmagasabb bevételét. Ez a nettó 20 Mrd Ft-os bevétel 30 éves történetük legmagasabb éves forgalma.
„Büszkék vagyunk, hogy röviddel a Covid okozta, minden idők legnagyobb turisztikai és vendéglátós kihívása után ilyen teljesítményt tudtunk elérni. Ebben óriási szerepe van 800 munkatársunknak, akik közül 400-an a pandémia ideje alatt is állományunkban maradtak” – mondta el Nagy Gábor. Hozzátette: „Azt hiszem, joggal mondhatjuk, hogy érdemes volt minden tartalékunkat a legjobb kollégáinkkal közös túlélésre fordítanunk. Büszkék vagyunk rájuk és hálásak vagyunk, hogy ők is kitartottak mellettünk. Ez egy rendkívüli közösség, jó ide tartozni.”
Úgy véli, a szállodai portfólió szűkítése azért is tett jót a cégcsoportnak, mert számos olyan projektjük van, amire így nagyobb energiát tudnak fordítani. Ez az egész cégcsoport fejlődésében, prosperitásában érződik. „A fókuszálás pozitív hatása már rövid távon jelentkezik és növeli a cégcsoport stabilitását” – értékelt az alapító. Hozzáfűzte: „A Covid alatt sikeres akvizíciókat végeztünk. Nagy jelentőségű éttermi üzemeltetések közül több az elmúlt években került a cégcsoportunkhoz, például a Gundel Étterem, a Spoon The Boat, a Centrál Kávéház, vagy a Főőrség és Lovarda” – sorolta, és bár elismerte, hogy a szállodaüzemeltetés terén félelmeik egyelőre nem igazolódtak be, összességében mégis jó döntést hoztak, az Eventrend Group hatékonyabb, stabilabb és erősebb lett.
„Tudtuk, hogy egyszerre kell csökkenteni a költségeinket, és megőriznünk értékeinket, racionalizálni tevékenységünket és élni a Covid teremtette, történelmi akvizíciós lehetőségekkel. Továbbra is bizakodóak vagyunk, mivel azt látjuk, hogy minden projektünk pozitívan alakult” – állapította meg. Véleménye szerint munkatársaikkal és üzleti partnereikkel közösen megvan a tudásuk ahhoz, hogy ezekből az egységekből sikerprojekteket hozzanak létre.
Egy kézben három ikonikus hely
A magyar gasztrotörténet egy fontos állomásaként méltán lehet az Eventrend Group minden munkatársa büszke arra, hogy a három történelmi vendéglátó egység, a New York Kávéház, a Gundel Étterem és a Centrál Kávéház először van egy üzemeltető irányítása alatt, és mindhárom hely prosperál, sikeres és fejlődik. Kifejtette: „Ezek ikonikus helyek, több mint 100 éves történettel, és mi vagyunk az elsők, akik egyszerre mindhárom egységben üzemeltetőként dolgozhatunk. Ez nagy megtiszteltetés számunkra. Külön örömmel tölt el bennünket, hogy a Gundel Éttermet visszaadtuk a hazai közönségnek. Korábban inkább csak a külföldiek látogatták, de jelenleg a magyar vendégek aránya kiemelkedő, hiszen az elmúlt évben vendégeink felét ők tették ki. Annak ellenére, hogy a szállodákat többségében elengedtük, úgy érezzük, hogy a világjárványból, a 2008-as gazdasági válsághoz hasonlóan, végül sikeresen és megerősödve jöttünk ki” – összegezte a cégcsoport elmúlt éveit.
Megvalósuló elképzelések, boldog pillanatok
„Hihetetlen hullámvasút volt az elmúlt három év. A túlélés kulcsa az volt, hogy a magunk és a munkatársaink hitét meg tudtuk őrizni” – jelentette ki. A cégcsoport működése két fontos ügyre épül, melyeket régóta iránytűként használnak. Az egyik a „megvalósuló elképzelések”, a másik pedig, hogy „minden pillanat számít”. Az első még az 1990-es években a Gála Party Service szlogenjeként jelent meg először. Nagy Gábor szerint ez is azt jelzi, hogy alapattitűdjük az ügyféligényeknek való megfelelés volt.
Később, a 2010-es években más értékekkel kiegészülve tértek vissza ehhez a megközelítéshez. Ekkortól már ügyfeleik és partnereik mellett fontosnak tartották, hogy kollégáik elképzelései is megvalósulhassanak vállalkozásaik által. Úgy fogalmazott: „Az volt a célunk, hogy egy olyan humánus közeget hozzunk létre, ahol a kollégáink joggal érzik úgy, hogy ők is megvalósíthatják elképzeléseiket, elérhetik céljaikat vállalkozásaink keretei között. Ezt támogatja a partneri rendszerünk. Mintegy 20 kollégánk van, aki partnerré vált teljesítményének köszönhetően, így velük ma már cégtársként működünk együtt.”
Másik alapelvükkel kapcsolatban elmondta: „Az emberek keményen dolgoznak, hogy aztán a megkeresett pénzből élményeket gyűjtsenek maguknak. A vendéglátás egy olyan szakma, amelynek egyik legfontosabb feladata ezt segíteni. Hivatásunk lehetőséget teremt számunkra, hogy felejthetetlen pillanatokkal töltsük meg az emberek életét, ezzel járuljunk hozzá személyes boldogságukhoz. Ezen keresztül sokat tehetünk egy boldogabb és szerethetőbb világ megteremtéséhez. Ez egyben felelősségünk is. Ezért biztatjuk munkatársainkat is arra, hogy megéljék ezt a küldetést és személyesen is tartsák fontosnak, hogy vendégeik boldogan távozzanak. Velük együtt hisszük, hogy minden pillanat számít, és vendégeink öröméért érdemes a vendéglátásban dolgoznunk.” Megjegyezte, hogy sokan elfordultak az elmúlt években a vendéglátástól, az Eventrend azokat keresi, akiknek örömet okoz, ha a vendég elégedetten távozik.
Belső képzés és tanulóprogram
A munkatársakat azzal is támogatják, hogy a tudásátadáshoz létrehozták belső képzéseiket menedzselő Tehetségakadémiájukat, ahol az évtizedek alatt megszerzett tapasztalatot adják át a kollégák új generációinak. Kezdetben ez a képzés a vezetőknek szólt, és mivel a cégcsoport keretei közötti ügyvezetővé váláshoz megfelelő licencet kell szereznie a jelölteknek, ehhez biztosította a felkészülést. „A korábbi években nem szakmai ismereteket oktattunk, hanem a menedzsmenthez, a belső működésünkhöz szükséges tudást, kompetenciákat és szemléletek megszerzését biztosítottuk”.
Ma már a képzések minden kollégájuk számára elérhetők. „Tavaly több mint 200 munkatársunk kapcsolódott be valamilyen kompetenciaképzésbe” – mesélte.
Hangsúlyozta, hogy az Eventrendnél nem jellemző, hogy a cégcsoporton kívülről érkezik egy felsővezető bármely cégük élére. Ennek az az oka, hogy elég markáns és tudatosan kiépített vállalati rendszereket működtetnek, valamint erős és egységes vállalati kultúra alakult ki a cégcsoportnál az elmúlt évtizedek során. Ezt először el kell sajátítani, és csak utána lehet vezetővé válni. Ezért jellemzően az történik, hogy vezető kollégáik is a végpontokon, tanulóként, felszolgálóként, szakácsként, esetleg középvezetőként lépnek be a rendszerbe, és ha valaki kellő kitartással és ambícióval elsajátítja a szükséges tudás- és kompetenciaelemeket, elvégzi a képzést, felépíti magát, akkor válhat belőle vezető. Hozzátette: „Ez természetesen nem könnyű út, annak ellenére, hogy mindenben támogatjuk ezt a fejlődést. Tapasztalatunk szerint így válhat valaki sikeres és kiegyensúlyozott vezetővé.” A belső képzéseknek köszönhetően felkészültek a vezetőik és elkötelezettek a munkatársaik. Szavai szerint ez az az út, ami nekik bevált.
Az Eventrend sok energiát fektet a tanulóprogramra is. A diákprogramjukat korábban az egységek maguk menedzselték, de már centralizáltan irányítják a cégcsoportos HR keretei között. Most közel 150 középiskolai tanuló dolgozik az egységeikben, akik felszolgálás-ismeretet, szakácsismeretet, cukrászszakmát tanulnak. „A duális képzési rendszer alapján munkaviszonyban vannak az Eventrendnél. Rájuk is kollégaként tekintünk” – mesélte Nagy Gábor, majd folytatta: „Például számukra is minden egységünkben igénybe vehetők a munkatársainknak biztosított kedvezmények. Sok olyan tanulónk van, akiben nagy lehetőséget látunk. Az a célunk, hogy nekik hosszú távon a munkáltatóik legyünk, hogy megteremtsük számukra a karrier és egzisztenciális fejlődés lehetőségét. A legtöbb egységünk elég vonzó is ahhoz, hogy nálunk tanuljanak” – jelentette ki, és hozzáfűzte: „Szeretettel várjuk őket!”
Nagy Gábor azért is bíztat mindenkit arra, hogy menjen hozzájuk tanulni, mert komolyan veszik a tanítást, egy lelkes és felkészült csapat külön stábként foglalkozik a diákokkal. Idén az egyetemisták felé is nyitottak, és már vannak kollégáik számára külsős szakiskolákkal közösen biztosított képzési, átképzési programjaik is. Ez a kezdeményezés is nagyon sikeres, amelybe sok-sok kollégájuk bekapcsolódott. Azt mondja: „Vannak például ma még végzettséggel nem rendelkező felszolgálók, akik megszerzik a szakképesítésüket, vagy éppen olyan szakácsok is, akik a cukrászszakmát is elsajátítják. Mi egy olyan cégcsoport vagyunk, ahol a tudás, a fejlődés, a tanulás az alapja a működésnek. Azokat látjuk szívesen, akik előre szeretnének jutni, meg akarják valósítani a saját elképzeléseiket, és hajlandóak ezért tenni.”
Egy szerethető munkahely megteremtése a cél
Mindezek mellett a vendéglátás továbbra is küzd a munkaerőhiánnyal. Nagy Gábor hangsúlyozta, hogy míg a hazai vendéglátásban több százezer munkavállaló dolgozik, az Eventrendnek jelenleg 800 munkatársra van szüksége. Ennyi embert pedig egy jó vállalati kultúra képes megtalálni és megtartani. Ehhez természetesen alap egy korrekt és teljesítményarányos fizetés, valamint a megfelelő munkakörülmény, de az is fontos a munkatársak számára, hogy motiváltan tudjanak dolgozni, legyenek céljaik, elérhető karrierútjuk, legyen támogató, rezonáns munkakörnyezetük, ahova szívesen járnak dolgozni. Mint mondta: „Ebben összességében mi nagyon jók vagyunk, és folyamatosan fejlődünk.”
Kollégáik az Eventrend Group összes éttermében 50 százalékos kedvezménnyel fogyaszthatnak, sőt, jelenleg a 30. évfordulójuk alkalmából csak 30 százalékot kell kifizetniük a számlából, tehát 70 százalékos kedvezménnyel fogyaszthatnak. Ez nagyon népszerű lehetősséggé vált, szeretik a kollégák.
Felhívta a figyelmet arra, hogy minden évben kutatást végeznek a teljes cégcsoporton belül a dolgozók elégedettségéről, és havi rendszerességgel a hangulatot is figyelik. Az éves kutatásuk 18 kategóriában vizsgálja a munkatársak elégedettségét, csak példaként említve néhányat az értékelt területek közül: vezetők és közvetlen vezetők, munkaeszközök, fizetés, juttatások, munkatársak minősége, karrierlehetőség, munka és magánélet egyensúlya. Ennek köszönhetően tudják, hol vannak a gyenge pontjaik, és min kell javítaniuk. Úgy véli, a fejlődésük kulcsa vállalati kultúrájukban rejlik, amely biztosítja munkatársaik számára, hogy jó érzéssel tudjanak bejárni a munkahelyükre, szeressenek ott dolgozni, tudjanak fejlődni, legyenek céljaik, és egyben büszkék is lehessenek munkahelyükre. Persze ezen mindig lehet javítani.
A közeljövőben az Eventrend a meglévő projekteket szeretné elsősorban fejleszteni, de az akvizícióik is folyamatosan zajlanak, a szállodaiparban is megvannak új céljaik és terveik. Optimistán tekintenek a jövőbe. ‹‹
(CHEF&PINCÉR magazin 2023 júniusi szám)