Hiába drágult meg jelentősen az élet, a vendég akkor is minőségi kávét szeretne fogyasztani, éppen ezért a kávé- és kávégépforgalmazók is arra intik a vendéglátósokat, hogy a nehéz körülmények ellenére se adjanak lejjebb a minőségből, hiszen mindenki számára fontos, hogy a vendég elégedetten távozzon tőle és később újra visszatérjen.
A minőség továbbra is a legfontosabb
Gerőcs Árpád, a KIKA Kft. értékesítési vezetője szerint a kávé minősége ezekben a nehéz időkben is rendkívül fontos, hiszen a fogyasztók egyre kifinomultabbak és kritikusabbak. „Az árak emelkedése sajnos mindennapjaink részévé vált, de ha már rászánjuk magunkat, hogy egy kis megfizethető luxussal kényeztessük magunkat, akkor szeretnénk egy kiváló italt elfogyasztani” - mondta.
Mint megtudtuk, cégük azon kevés cégek egyike, ami nem multinacionális vállalat, hanem családias és jó partnerkapcsolatra törekszik. „Nagy gépparkkal, saját szervizessel, rendkívüli kávés tapasztalattal rendelkező képviselőkkel, országos lefedettséggel rendelkezünk. Kávégépeink kihelyezési feltételei teljesíthetőek, így az együttműködés folyamán minden vendéglátóegység megtalálhatja azt a megoldást, ami ár-érték arányban, stílusban megfelelő és jellemzően díjmentes kihelyezést eredményez” - foglalta össze.
A szortimentet illetően Gerőcs Árpád elmondta, hogy hétféle prémium kávé, nyolcféle forrócsoki (Moretto és Lindt) és közel hetvenféle Dilmah Tea található meg kínálatukban. Ezzel a választékkal és a stabil raktárkészletükkel a biztonságos és professzionális áruellátást tudják garantálni.
Árérzékenység jellemzi ezekben a nehéz időkben a teljes szakmát, de a minőség még mindig a legfontosabb szempont. „Fogyasztóként inkább fizetem ki az emelt árat (ésszerű határok között) a kedvenc kávézómban egy csésze kávéért, ha csak kicsit emelt árat kérnek is el, mint egy alacsonyabb minőségű termékért” - fogalmazott.
A jövőt illetően Gerőcs Árpád így vélekedik: „Kritikus időszak elé nézünk, az biztos. Bízom benne, hogy partnereink nem fognak nagy számban bezárni. Ha ők bezárnak, akkor a beszállítók is nehéz időszak elé néznek, mert nyilvánvalóan a forgalmukban ez érezhető lesz.” Útravalónak pedig azt tanácsolta a manager, hogy mindig csak előre szabad tekinteni, keresni a jó helyett a jobbat, és minél szélesebb körben kielégíteni a vendégek igényeit. Az újdonságokat pedig nem szabad elutasítani, mindig ki kell próbálni őket.
A piac kívánja az újításokat, az innovációt
Szabó László, az X-Presso Coffee Kft. tulajdonosa és ügyvezetője szerint mindig aktuális a kérdés, hogy mivel is jár jobban a vendéglátós és a vendége? Azzal, ha olcsóbb terméket, szolgáltatást vesz igénybe, vagy ha áldoz a különbségre? „Azonos kategórián belül kb. 5000 Ft a különbség a kávék között. Ez adagonként 35-40 Ft-os költséget jelent. Ha ennyivel többért jobbat, a helynek jobban megfelelőt lehet beszerezni, akkor azt gondolom, nem kérdés, hogy nem az ár alapján kell választani. Ha mégis, akkor viszont az üzemeltető nem vendégül szeretné látni a hozzá betérőket, hanem „csak” pénzt szeretne keresni, ami baj” – vélekedett.
A szortimentet illetően az ügyvezető elmondta, hogy náluk jelenleg kilenc kávékeverék és folyamatosan bővülő Single Origin kávé szerepel a kínálatban. „Indulásunk óta nagy hangsúlyt fektetünk arra, hogy teljes, komplex szolgáltatást nyújtsunk partnereinknek. Saját szervizháttérrel és képviselői hálózattal állunk a partnereink szolgálatára, de a legfontosabb talán az, hogy partnereinket meg is tanítjuk a készülékek helyes használatára, a kávés italok szakszerű elkészítésére. Nálunk a szolgáltatás része az audit is. Ez azt jelenti, hogy a partnereinknél rendszeresen végzünk „próbavásárlásokat”, és feltárjuk a hiányosságokat, amiket mindig a tulajdonossal osztunk meg” - magyarázta.
Szabó László szerint a túlélés most azon múlik, hogy mennyire elkötelezett a vendéglátós és milyen a vendégköre. „Ahol nagyon érzékenyek az áremelkedésre a vendégek, ott sajnos nincs rá „gyógyszer”. A kávé ára tartósan emelkedő pályára állt, rakétaként emelkedik a tőzsdei index és az Euro, de még az Euro/USD keresztárfolyam is kedvezőtlenül hat a kávé árára” - fogalmazott.
A tulajdonos szerint azok lesznek jó helyzetben, akik a minőséget előrébb helyezik az árnál. „Az árérzékenység kezelésére a gyártóknak már csak egy dolog maradt. Szörnyű ezt mondani, de az olcsóbb alapanyag felhasználását sokan fogják választani, hogy versenyképesek maradjanak. Aki ezt választja, azt gondolom, a halálos ítéletét írja alá ezzel. A piac már nem fogja tolerálni a gyengébb minőségű kávékat, nem is volna szabad tönkretenni a kávés szakma által belefektetett elmúlt 20 évet” - hangsúlyozta.
„Régóta arra buzdítjuk a vendéglátósokat, hogy ne csak egyetlen vonalra helyezzenek hangsúlyt, hanem legyenek nyitottak a kínálat ésszerű bővítésére. Legyen egy jó
„main” kávéjuk és legyen folyamatosan megújuló friss kínálat is. Ott, ahol ezt betartják, a betérő vendégek túlnyomó többsége elégedetten fogja elengedni a vendéglátó egység kilincsét távozáskor” - tanácsolta.
Lattiz, a tejhab készítő csodamasina
Az AG FOODS Hungary Kft. több mint 20 éve dolgozik kávéval, melyet professzionális baristák segítségével, a vásárlóik igényeit maximálisan szem előtt tartva, gondosan válogattak össze - tudtuk meg Lóczy Györgytől, a cég ügyvezető igazgatójától, aki hozzátette, hogy a klasszikus ízvilágot kedvelők számára két neves olaszországi pörkölő 6+3 kávéválogatását kínálják ENZO BENCINI márkanevük alatt.
A kávéfogyasztási szokások változásával a vendéglátók és a tudatos fogyasztók a kellemesen pörkölt íz mellett a virágokat és gyümölcsöket idéző aromákat, fűszeres illatokat, citrusos savakat vagy a csokoládé és a kakaó ízét keresik egy-egy pohár feketében.
„Számukra a stratégiai partnerünk kézműves pörkölőjében akár testreszabott blendeket is készítünk” - hívta fel a figyelmet az igazgató, hozzátéve, hogy a legmagasabb elvárásokat támasztó vendéglátók számára farmszelektált, 100% arabica és akár GREATE TASTE verseny nyertes „arabica cüvé” specialitásokat is kínálnak.
„A környezettudatosság jegyében a kézműves kávéink 2023-tól natúr papírcsomagolást kapnak. Az akár egyedi ízvilágú kávék csomagolását igény esetén a partner nevével és logójával is ellátjuk – 1kg, vagy 200g kiszerelésben” - ajánlotta.
Az újdonságot illetően Lóczy György bemutatta a LATTIZ tejhab gépüket, ami praktikus, elegáns és higiénikus megoldást kínál tejhab készítéséhez. „A legtöbb kávés italt tejjel, vagy tejhabbal fogyasztjuk. Szinte minden vendéglátó küzd a megfelelő képesítésű munkavállalók hiányával és az alacsony kiszolgálói létszám okozta kapacitási problémákkal.
Erre kínál megoldást a legújabb szolgáltatásunk, a LATTIZ tejhab gép. Nincs szükség a személyzet külön képzésére, a gép tejsűrítményből egyetlen gombnyomásra barista minőségű 100% tejhabot készít. Az automata hatféle, egyedileg programozott tejhab beállítását teszi lehetővé. Gyors, pár másodperc alatt elkészít akár 1 liter tejhabot, a Bag in Box sűrítmény pedig kis helyen elfér, hűtést nem igényel” - emelte ki a gép előnyeit az igazgató.
Az ügyvezető megemlítette, hogy a covid időszak után súlyos alapanyag-ellátási gondokkal küzdött a világgazdaság, ami sajnos a kávé ellátási láncot is érintette. „Ezt súlyosbítják az időjárási viszonyok kedvezőtlen alakulása és a kávézás kultúrájának keleti terjeszkedése – a növekvő kereslet pedig tovább fokozza az egyre szűkülő kínálatból eredő áremelkedést, amit az energiaválság tovább fokozott 2022-ben. A kávé pörköléséhez szükséges energiamennyiség a 7-szeresére emelkedett, a logisztikai költségek megduplázódtak, a bérek és bérleti díjjak emelkedése is mind begyűrűzött és jelentős áremelkedést okozott” - foglalta össze.
Stabilizálódni látszanak az árak
A kávégépek kiválasztási preferenciáit illetően Németh Tibor, a Mokador Magyarország ügyvezetője elmondta, hogy amíg korábban a vendéglátóhelyeknek elsődleges szempontja a dizájn és a nagyobb méretű, komolyabban kinéző készülék volt, mára mindez másodlagossá vált. Nyitottabbak lettek az ügyfelek a kisebb méretű, alacsonyabb energiafelhasználású készülékek iránt. Nem ragaszkodnak minden körülmények között a karos gépekhez, helyettük szívesen választják a kávépárnákkal működő berendezéseket is, amelyek felépítésük miatt a nagyobb igénybevételt is jól bírják.
Az újdonságokat illetően az ügyvezető elmondta, hogy a tavasz folyamán bevezették a bio minősítésű 100% arabica szemes kávéjukat. „A kisebb igénybevételű helyekre pedig a Mokador Diva kapszulás készüléket ajánljuk. A kapszulák a piacon elterjedt hasonló termékekhez képest 10%-kal több kávét tartalmaznak, ráadásul komposztálhatók” - újságolta.
Németh Tibor úgy látja, hogy a vendéglátóhelyek egyre nehezebben tudják továbbhárítani költségeiket a vásárlókra, így olcsóbb alternatívákat keresnek a kávék tekintetében. „Az eddig használt ízvilághoz közel azonos, de árak tekintetében olcsóbb termékek is felmerülnek opcióként” - mondta.
Az ügyvezető szerint a kifejezetten kávékra specializálódott kávéshopok jöhetnek ki nyertesen a vendéglátóhelyek bezárásából. „A rendszeres kávéfogyasztók nem mondanak le mindennapi szokásaikról, inkább másik helyet keresnek, ahol jó minőségű, mindig friss termékeket találnak” - vélekedett. A téli szezon beálltával előtérbe kerülnek a kiegészítő termékek, mint a forró csokoládé és a tea. „A különböző ízesítésű forrócsokik kínálata, a széles szortiment nagyobb rendelési és befektetési igényt támaszt, nem beszélve arról, hogy ha a termék a szezonban nem fogy el, akkor azt nagy eséllyel csak egy év múlva fogja tudni értékesíteni. A kisebb, szűkebb, de jó minőségű termékekből összeállított kínálat még mindig jobb alternatívának tűnik, mint a „nincs” válasz a vendég részére” - javasolta.
Az árakat illetően Németh Tibor is egyetért abban, hogy nagymértékben függenek az importtól és az euróárfolyam változásától. „Véleményünk szerint a termékek árai stabilizálódni látszanak, maximum 4-5%-os árváltozással kalkulálnék” - mondta.
Recesszió zajlik a piacon
Kánya Zsolt, a Segafredo Zanetti Hungária Kft. food service sales managere szerint a kávé minőségi szintje és a hozzá kapcsolódó szolgáltatások - gazdasági környezettől függetlenül - kiemelten fontosak egy vendéglátóegység számára. „Itt inkább annak kérdése vetődik fel, hogy képes vagyok-e biztosítani prémium minőségű kávét a vendégeimnek?” Mi nem hiszünk az olyan középutas opciókban, ahol ezen spórolhat bármelyik vállalkozás is” - vélekedett.
„Nagyobb hangsúlyt kapnak kínálatunkban a Bio- és Rainforest Alliance tanúsítvánnyal ellátott kávékeverékek – 80 vagy akár 100 %-os Arabica összetétellel – amelyekre felettébb büszkék vagyunk. Továbbá az új, bécsi pörkölésű Fabia kávékollekciónk is izgalmas ízvilágot képvisel”– emelte ki.
S hogy mire vágyik a vendég? „Magasabb minőségi szintre, kifinomult ízvilágra, látványos színvonalú szervírozásra (formatervezett csészékkel és poharakkal) és mindenekelőtt több információra a kávé eredete felől” - válaszolta meg a kérdést.
Kánya Zsolt elmondta, hogy a kávé is folyamatosan, évente több ütemben drágul, ami végül adagokra vetítve 10-15 Ft-os árnövekedést jelent a beszerzési árban. „Ez természetesen kihat az eladási árra is, de a fogyasztók felé való 50-100 Ft-os emelés csak nagyobb időközönként érvényesíthető” - összegezte. A szortimentet illetően a manager szerint nagyon fontos, hogy a kávéklasszikusok (Espresso, Cappuccino, Latte Macchiato) elérhetőek maradjanak és ne induljon el a piac egy gyenge minőségű alapanyag irányába, csak azért, hogy a nap végén spóroljon 5.000 Ft-ot, miközben a minőség tetten érhető mértékben romlik. „Azon is dolgozunk nap mint nap, hogy felhívjuk partnereink figyelmét erre” - hangsúlyozta.
Áremelkedésre a manager szerint is számítani lehet. „Kizárólag annak érdekében, hogy követni tudjuk a beszerzési árak, és az infláció alakulását. Ez körülbelül 10-15%-ot jelent, általában két alkalommal évente, ha 2022-t nézzük. Nagyon bízunk benne, hogy kedvezőbb év lesz 2023 és további emelésekre nem lesz szükség” - mondta.
Olaszországból, szeretettel
„Úgy gondolom, hogy mindenkinek fontos az, hogyha már fizet egy kávéért, az tökéletes legyen” - vallja Hajdu Péter, az Andretti Gasztrouno Kft. ügyvezetője.
„Az emberek a jelenlegi gazdasági helyzetben jobban meg fogják gondolni, hogy költenek-e ilyen „luxusra”, és ha úgy döntenek, hogy igen, akkor ott fognak kávét fogyasztani, ahol azt a legjobb minőségben kapják. A kávékészítés alapja a jó kávégép, egy jó minőségű kávé, egy megfelelő kávéőrlő és egy személy, aki ezt a három alaptényezőt a tökéletesre hangolja” - fejtette ki.
Az ügyvezető elmondta, hogy cégük 1991 óta foglalkozik kávégépekkel. „Olaszországból közvetlenül a La Cimbali gyárból importáljuk a gépeket és az országban értékesítjük őket. Szervizes kollégáink minden nap járják az országot és karbantartják, javítják ezeket a gépeket. Óriási alkatrészraktárunk van kávégépekhez, de több vendéglátóipari géphez is tartunk raktáron alkatrészeket. Aki minket választ, az tudja, hogy nem a legolcsóbb ipari gépeket áruljuk a piacon, és őszintén szólva nem is szeretnénk. Egy óriási múlttal rendelkező gyártót képviselünk, akinek minőségi, dizájnos, többszöri díjnyertes gépei vannak” - tájékoztatott.
Mint megtudtuk, a legkisebb La Cimbali kávégép tökéletes választás egy irodába vagy egy kisforgalmú vendéglátóegységbe, sőt, akadnak olyanok, akik annyira ragaszkodnak a márkához, hogy otthonra is vásárolnak ilyen gépet, nem törődve a nagy áramfelvétellel és a 15 perces felfűtési idővel. „Természetesen nagyobb vendéglátóegységeket, hoteleket is ki tudunk szolgálni akár négyfejes kávégéppel, mellyel egy időben nyolc kávé is készíthető” - magyarázta.
Természetesen az Andretti Gasztrouno Kft.-t is érinti a jelenlegi gazdasági helyzet. „Korábban 2-4 hét szállítási idővel gyártottak le egy kávégépet, napjainkban azonban ez a szám egyes esetekben akár 6 hónap is lehet. Természetesen drágulnak is a gépek, viszont nagyobb baj az, hogy nincs. Próbálunk több gépet beraktározni, viszont az igényeket nem tudjuk előre látni” - tudtuk meg.
Az árakat illetően Hajdu Péter elmondta, hogy az ő esetükben egy gép ára két dologtól függ. „A gyártó árait tudjuk előre, a következő áremelést már be is jelentették, ami 2023. januártól lesz érvényes: +8,5%. Az euró árfolyama viszont nagyon bizonytalan, általában nem forintban számolunk, a megrendelés pillanatában forintosítunk” - árulta el.
(CHEF&PINCÉR magazin 2022 november-decemberi szám)